155172
Książka
W koszyku
"Świętoszek". Autor "Świętoszka", najwybitniejszy komediopisarz francuski, a zarazem aktor i dyrektor teatru, pięć lat walczył o wystawienie swojej sztuki na scenie - pokazał ją królowi w 1664 roku, natomiast publiczności dopiero w roku 1669. Tak bardzo utwór ten bulwersował współczesnych ostrym, krytycznym obrazem obyczajowości XVII-wiecznej Francji. W tym znakomitym studium obłudy obok postaci głównego bohatera przedstawił też Molier barwną galerię typów uosabiających wieczne ludzkie wady oraz zbudował misterną, nasyconą komizmem intrygę. Jego teatr miał uczyć - bawiąc. I do dziś skutecznie odgrywa tę rolę. [Prószyński i S-ka]
"Skąpiec", jedna z najzabawniejszych komedii Moliere'a, należy do "żelaznego repertuaru" teatrów. W utworze tym autor prowadzi z czytelnikiem swoistą grę, balansując między komizmem a tragizmem. Moliere potrafi rozśmieszać do łez, a równocześnie ukazać smutną prawdę o nas samych. "Skąpiec" jest, tak naprawdę, komedią o człowieku ogarniętym chorobliwą manią posiadania majątku za wszelką cenę. A cena to naprawdę wysoka - zniszczone więzy rodzinne i samotność. Tytułowy bohater, Harpagon, przestaje być komiczny w scenach, które pokazują go jako ojca. Z powodu skąpstwa nie liczy się z uczuciami swoich dzieci, nienawidzi ich i chce się ich pozbyć. W tym celu snuje małżeńskie plany - córkę wyda za każdego, kto weźmie ją bez posagu, syn powinien się ożenić ze starszą i bogatą wdową. Komedia ta ukazuje więc całkiem niewesołe oblicze jako studium tyranii i przemocy w rodzinie, a także skrajnego materializmu. I kto wie, czy właśnie nie to odczytanie jest najbardziej interesujące i aktualne dla współczesnego czytelnika. ["Zielona Sowa"]
Status dostępności:
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 57468 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Tyt. oryg.: Le Tartuffe ou l'Imposteur ; L'avare
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
"Świętoszek". Autor "Świętoszka", najwybitniejszy komediopisarz francuski, a zarazem aktor i dyrektor teatru, pięć lat walczył o wystawienie swojej sztuki na scenie - pokazał ją królowi w 1664 roku, natomiast publiczności dopiero w roku 1669. Tak bardzo utwór ten bulwersował współczesnych ostrym, krytycznym obrazem obyczajowości XVII-wiecznej Francji. W tym znakomitym studium obłudy obok postaci głównego bohatera przedstawił też Molier barwną galerię typów uosabiających wieczne ludzkie wady oraz zbudował misterną, nasyconą komizmem intrygę. Jego teatr miał uczyć - bawiąc. I do dziś skutecznie odgrywa tę rolę. [Prószyński i S-ka]
"Skąpiec", jedna z najzabawniejszych komedii Moliere'a, należy do "żelaznego repertuaru" teatrów. W utworze tym autor prowadzi z czytelnikiem swoistą grę, balansując między komizmem a tragizmem. Moliere potrafi rozśmieszać do łez, a równocześnie ukazać smutną prawdę o nas samych. "Skąpiec" jest, tak naprawdę, komedią o człowieku ogarniętym chorobliwą manią posiadania majątku za wszelką cenę. A cena to naprawdę wysoka - zniszczone więzy rodzinne i samotność. Tytułowy bohater, Harpagon, przestaje być komiczny w scenach, które pokazują go jako ojca. Z powodu skąpstwa nie liczy się z uczuciami swoich dzieci, nienawidzi ich i chce się ich pozbyć. W tym celu snuje małżeńskie plany - córkę wyda za każdego, kto weźmie ją bez posagu, syn powinien się ożenić ze starszą i bogatą wdową. Komedia ta ukazuje więc całkiem niewesołe oblicze jako studium tyranii i przemocy w rodzinie, a także skrajnego materializmu. I kto wie, czy właśnie nie to odczytanie jest najbardziej interesujące i aktualne dla współczesnego czytelnika. ["Zielona Sowa"]
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej