155172
Książka
W koszyku
Tais / Anatol France ; przeł. Jan Sten. - Warszawa : "Czytelnik", 1957. - 183, [2] s. ; 20 cm.
"Tais" ukazała się najpierw, opatrzona podtytułem "Conte philosophique" (powiastka filozoficzna), w "Revue des Deux Mondes" (lipiec-sierpień 1889), a następnie, w r. 1891, poprawiona i rozszerzona przez autora o dwadzieścia parę stronic, wyszła w wydaniu książkowym. W szkicu nigdy nie ukończonej przez France'a przedmowy do "Tais" czytamy: "Osobliwą cechą legend jest to, że same przez się nadają się do wyrażania wszelakich poglądów. Jest w nich jakaś zadziwiająca podatność i zdolność przybierania coraz to nowych odcieni".
France wyraził w swoim dziele takie poglądy i nadał mu takie odcienie, że ówczesne francuskie koła reakcyjne przyjęły "Tais" z niezwykłym oburzeniem. France, który na początku swej kariery literackiej jest republikaninem, pacyfistą i antyklerykałem, skłania się potem do obozu obrońców istniejącego porządku, obojętnie przeżywa dni Komuny Paryskiej, a od r. 1886, jako stały recenzent wielkiego dziennika burżuazyjnego "Le Temps", daje wyraz swym konserwatywnym przekonaniom. Reakcja uważa go już za swego pisarza, toteż ukazanie się "Tais" przyniosło jej srogi zawód. Dzieło to, dające ciekawy obraz upadku kultury helleńskiej i pierwszych czasów chrześcijaństwa, pisane z ogromną kulturą, smakiem i erudycją, przesycone ironią i sceptycyzmem, ukazało France'a jako "niebezpiecznego spadkobiercę libertynów XVII i XVIII w.", "godnego kontynuatora antychrześcijańskiej krytyki Woltera i Renana". Jezuita Brucker nazywa "Tais" "lubieżną bajką" i dodaje: "Nasi przodkowie kazaliby autora tej książki wychłostać publicznie na placu de Gr?ve". ["Czytelnik"]
Status dostępności:
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 43294, 4809 (2 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Tyt. oryg.: Thais
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
"Tais" ukazała się najpierw, opatrzona podtytułem "Conte philosophique" (powiastka filozoficzna), w "Revue des Deux Mondes" (lipiec-sierpień 1889), a następnie, w r. 1891, poprawiona i rozszerzona przez autora o dwadzieścia parę stronic, wyszła w wydaniu książkowym. W szkicu nigdy nie ukończonej przez France'a przedmowy do "Tais" czytamy: "Osobliwą cechą legend jest to, że same przez się nadają się do wyrażania wszelakich poglądów. Jest w nich jakaś zadziwiająca podatność i zdolność przybierania coraz to nowych odcieni".
France wyraził w swoim dziele takie poglądy i nadał mu takie odcienie, że ówczesne francuskie koła reakcyjne przyjęły "Tais" z niezwykłym oburzeniem. France, który na początku swej kariery literackiej jest republikaninem, pacyfistą i antyklerykałem, skłania się potem do obozu obrońców istniejącego porządku, obojętnie przeżywa dni Komuny Paryskiej, a od r. 1886, jako stały recenzent wielkiego dziennika burżuazyjnego "Le Temps", daje wyraz swym konserwatywnym przekonaniom. Reakcja uważa go już za swego pisarza, toteż ukazanie się "Tais" przyniosło jej srogi zawód. Dzieło to, dające ciekawy obraz upadku kultury helleńskiej i pierwszych czasów chrześcijaństwa, pisane z ogromną kulturą, smakiem i erudycją, przesycone ironią i sceptycyzmem, ukazało France'a jako "niebezpiecznego spadkobiercę libertynów XVII i XVIII w.", "godnego kontynuatora antychrześcijańskiej krytyki Woltera i Renana". Jezuita Brucker nazywa "Tais" "lubieżną bajką" i dodaje: "Nasi przodkowie kazaliby autora tej książki wychłostać publicznie na placu de Gr?ve". ["Czytelnik"]
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej