157194
Book
In basket
Tais / Anatole France ; przeł. [z fr.] Jan Sten. - Warszawa, Kraków : "Książka", 1948. - 171, [1] s. ; 21 cm.
(Z Wydawnictw J. Mortkowicza)
"Tais" ukazała się najpierw, opatrzona podtytułem "Conte philosophique" (powiastka filozoficzna), w "Revue des Deux Mondes" (lipiec-sierpień 1889), a następnie, w r. 1891, poprawiona i rozszerzona przez autora o dwadzieścia parę stronic, wyszła w wydaniu książkowym. W szkicu nigdy nie ukończonej przez France'a przedmowy do "Tais" czytamy: "Osobliwą cechą legend jest to, że same przez się nadają się do wyrażania wszelakich poglądów. Jest w nich jakaś zadziwiająca podatność i zdolność przybierania coraz to nowych odcieni".
France wyraził w swoim dziele takie poglądy i nadał mu takie odcienie, że ówczesne francuskie koła reakcyjne przyjęły "Tais" z niezwykłym oburzeniem. France, który na początku swej kariery literackiej jest republikaninem, pacyfistą i antyklerykałem, skłania się potem do obozu obrońców istniejącego porządku, obojętnie przeżywa dni Komuny Paryskiej, a od r. 1886, jako stały recenzent wielkiego dziennika burżuazyjnego "Le Temps", daje wyraz swym konserwatywnym przekonaniom. Reakcja uważa go już za swego pisarza, toteż ukazanie się "Tais" przyniosło jej srogi zawód. Dzieło to, dające ciekawy obraz upadku kultury helleńskiej i pierwszych czasów chrześcijaństwa, pisane z ogromną kulturą, smakiem i erudycją, przesycone ironią i sceptycyzmem, ukazało France'a jako "niebezpiecznego spadkobiercę libertynów XVII i XVIII w.", "godnego kontynuatora antychrześcijańskiej krytyki Woltera i Renana". Jezuita Brucker nazywa "Tais" "lubieżną bajką" i dodaje: "Nasi przodkowie kazaliby autora tej książki wychłostać publicznie na placu de Gr?ve". ["Czytelnik"]
Availability:
Wypożyczalnia Piotrków
There are copies available to loan: sygn. 43460 (1 egz.)
Notes:
General note
Tyt. oryg.: Thais
Summary, etc.
"Tais" ukazała się najpierw, opatrzona podtytułem "Conte philosophique" (powiastka filozoficzna), w "Revue des Deux Mondes" (lipiec-sierpień 1889), a następnie, w r. 1891, poprawiona i rozszerzona przez autora o dwadzieścia parę stronic, wyszła w wydaniu książkowym. W szkicu nigdy nie ukończonej przez France'a przedmowy do "Tais" czytamy: "Osobliwą cechą legend jest to, że same przez się nadają się do wyrażania wszelakich poglądów. Jest w nich jakaś zadziwiająca podatność i zdolność przybierania coraz to nowych odcieni".
France wyraził w swoim dziele takie poglądy i nadał mu takie odcienie, że ówczesne francuskie koła reakcyjne przyjęły "Tais" z niezwykłym oburzeniem. France, który na początku swej kariery literackiej jest republikaninem, pacyfistą i antyklerykałem, skłania się potem do obozu obrońców istniejącego porządku, obojętnie przeżywa dni Komuny Paryskiej, a od r. 1886, jako stały recenzent wielkiego dziennika burżuazyjnego "Le Temps", daje wyraz swym konserwatywnym przekonaniom. Reakcja uważa go już za swego pisarza, toteż ukazanie się "Tais" przyniosło jej srogi zawód. Dzieło to, dające ciekawy obraz upadku kultury helleńskiej i pierwszych czasów chrześcijaństwa, pisane z ogromną kulturą, smakiem i erudycją, przesycone ironią i sceptycyzmem, ukazało France'a jako "niebezpiecznego spadkobiercę libertynów XVII i XVIII w.", "godnego kontynuatora antychrześcijańskiej krytyki Woltera i Renana". Jezuita Brucker nazywa "Tais" "lubieżną bajką" i dodaje: "Nasi przodkowie kazaliby autora tej książki wychłostać publicznie na placu de Gr?ve". ["Czytelnik"]
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again