155702
Książka
W koszyku
(Nike)
Na początku lat 70. XX w. Niemcami Zachodnimi wstrząsnęła seria zamachów terrorystycznych organizowanych przez lewackie bojówki sfrustrowane krachem studenckiej rewolty 1968 r. Bulwarowa prasa rozpętała nagonkę przeciw prawdziwym i domniemanym bojówkarzom oraz osobom sympatyzującym z lewicą. Celował w tym zwłaszcza brukowy dziennik "Bild", sztandarowy tytuł koncernu medialnego magnata Axela Springera. Zirytowany kampanią oszczerstw, które złamały życie wielu ludziom, Heinrich Böll napisał "Utraconą cześć Katarzyny Blum" (1974), w której przeciwstawił się ogólnokrajowej nagonce na anarchistów. Tytułowa bohaterka, nieinteresująca się polityką przeciętna kobieta o banalnym życiorysie, zostaje wplątana w kryminalno-polityczno-medialną awanturę. Upokarzana przez policję, zaszczuta przez media, bezbronna i opuszczona, w akcie desperacji sięga po przemoc. Książka błyskawicznie stała się bestsellerem. Sfilmowana przez Volkera Schlöndorfa i Margarethe von Trotta (1975) zyskała światową popularność. Ściągnęła jednak na Heinricha Bölla gniew Axela Springera, który piórami swoich dziennikarzy atakował pisarza na łamach "Bilda". W powieści dopatrywano się początkowo naiwnego usprawiedliwiania terroryzmu. Dziś rzadko kto czyta w ten sposób powieść Bölla. "Utracona cześć Katarzyny Blum" uważana jest za błyskotliwy pamflet na mass media i głos w dyskusji o przyszłości demokracji. W 1984 r. książkę przeniósł na ekran brytyjski reżyser Simon Langton w głośnym filmie telewizyjnym "Utracona cześć Kathryn Beck" z Marlo Thomas i Krisem Kristoffersonem.
Bezkompromisowa postawa, odważne poglądy i aktywne uczestnictwo w debatach o życiu publicznym sprawiły, że Heinricha Bölla (1917-1985) nazywano sumieniem Niemiec Zachodnich. Był synem rzeźbiarza, którego prześladowani za katolicyzm przodkowie uciekli z Anglii. Inaczej niż większość jego kolegów, w szkole średniej nie należał do Hitlerjugend. Podczas wojny był żołnierzem Wehrmachtu i dostał się do amerykańskiej niewoli. Po wyjściu z obozu ukończył studia germanistyczne, zarobkował jako stolarz i pracownik biura statystycznego. Debiutował zbiorem opowiadań "Pociąg przybył punktualnie" (1949), w którym demaskował etos żołnierski. Bohaterami jego utworów byli ludzie sponiewierani przez wojnę, inwalidzi, dawni żołnierze, którzy nie potrafią się odnaleźć w powojennej rzeczywistości. Absurdalność wojny i będącą jej wynikiem nędzę portretował w kolejnych książkach, m.in.: "Wędrowcze, gdy dotrzesz do Spa..." (1950), "Gdzie byłeś, Adamie?" (1951) oraz "Portret grupowy z damą" (1971), która przyniosła mu światowy rozgłos. Za najdoskonalsze dzieło Bölla uchodzi "Bilard o wpół do dziesiątej" (1959), eksperymentalna powieść o wielopokoleniowej rodzinie kolońskich architektów, będąca panoramą Niemiec pierwszej połowy XX w. W "Bilardzie" pisarz poddał krytyce tzw. niemiecki cud gospodarczy, w którym widział zjawisko antyhumanistyczne. W "Zwierzeniach clowna" (1963) dał wyraz rozczarowaniu współczesnym światem i rozbuchanym konsumpcjonizmem. Występował w obronie Andrieja Sacharowa i innych dysydentów w krajach komunistycznych. Nigdy nie związał się z żadną partią polityczną. W 1972 r. otrzymał literacką Nagrodę Nobla. [...] ["Mediasat Poland"]
Status dostępności:
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 96144 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Tyt. oryg.: Die verlorene Ehre der Katharina Blum oder Wie Gewalt entstehen und wohin sie führen kann
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Na początku lat 70. XX w. Niemcami Zachodnimi wstrząsnęła seria zamachów terrorystycznych organizowanych przez lewackie bojówki sfrustrowane krachem studenckiej rewolty 1968 r. Bulwarowa prasa rozpętała nagonkę przeciw prawdziwym i domniemanym bojówkarzom oraz osobom sympatyzującym z lewicą. Celował w tym zwłaszcza brukowy dziennik "Bild", sztandarowy tytuł koncernu medialnego magnata Axela Springera. Zirytowany kampanią oszczerstw, które złamały życie wielu ludziom, Heinrich Böll napisał "Utraconą cześć Katarzyny Blum" (1974), w której przeciwstawił się ogólnokrajowej nagonce na anarchistów. Tytułowa bohaterka, nieinteresująca się polityką przeciętna kobieta o banalnym życiorysie, zostaje wplątana w kryminalno-polityczno-medialną awanturę. Upokarzana przez policję, zaszczuta przez media, bezbronna i opuszczona, w akcie desperacji sięga po przemoc. Książka błyskawicznie stała się bestsellerem. Sfilmowana przez Volkera Schlöndorfa i Margarethe von Trotta (1975) zyskała światową popularność. Ściągnęła jednak na Heinricha Bölla gniew Axela Springera, który piórami swoich dziennikarzy atakował pisarza na łamach "Bilda". W powieści dopatrywano się początkowo naiwnego usprawiedliwiania terroryzmu. Dziś rzadko kto czyta w ten sposób powieść Bölla. "Utracona cześć Katarzyny Blum" uważana jest za błyskotliwy pamflet na mass media i głos w dyskusji o przyszłości demokracji. W 1984 r. książkę przeniósł na ekran brytyjski reżyser Simon Langton w głośnym filmie telewizyjnym "Utracona cześć Kathryn Beck" z Marlo Thomas i Krisem Kristoffersonem.
Bezkompromisowa postawa, odważne poglądy i aktywne uczestnictwo w debatach o życiu publicznym sprawiły, że Heinricha Bölla (1917-1985) nazywano sumieniem Niemiec Zachodnich. Był synem rzeźbiarza, którego prześladowani za katolicyzm przodkowie uciekli z Anglii. Inaczej niż większość jego kolegów, w szkole średniej nie należał do Hitlerjugend. Podczas wojny był żołnierzem Wehrmachtu i dostał się do amerykańskiej niewoli. Po wyjściu z obozu ukończył studia germanistyczne, zarobkował jako stolarz i pracownik biura statystycznego. Debiutował zbiorem opowiadań "Pociąg przybył punktualnie" (1949), w którym demaskował etos żołnierski. Bohaterami jego utworów byli ludzie sponiewierani przez wojnę, inwalidzi, dawni żołnierze, którzy nie potrafią się odnaleźć w powojennej rzeczywistości. Absurdalność wojny i będącą jej wynikiem nędzę portretował w kolejnych książkach, m.in.: "Wędrowcze, gdy dotrzesz do Spa..." (1950), "Gdzie byłeś, Adamie?" (1951) oraz "Portret grupowy z damą" (1971), która przyniosła mu światowy rozgłos. Za najdoskonalsze dzieło Bölla uchodzi "Bilard o wpół do dziesiątej" (1959), eksperymentalna powieść o wielopokoleniowej rodzinie kolońskich architektów, będąca panoramą Niemiec pierwszej połowy XX w. W "Bilardzie" pisarz poddał krytyce tzw. niemiecki cud gospodarczy, w którym widział zjawisko antyhumanistyczne. W "Zwierzeniach clowna" (1963) dał wyraz rozczarowaniu współczesnym światem i rozbuchanym konsumpcjonizmem. Występował w obronie Andrieja Sacharowa i innych dysydentów w krajach komunistycznych. Nigdy nie związał się z żadną partią polityczną. W 1972 r. otrzymał literacką Nagrodę Nobla. [...] ["Mediasat Poland"]
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej