á
â
ă
ä
ç
č
ď
đ
é
ë
ě
í
î
ľ
ĺ
ň
ô
ő
ö
ŕ
ř
ş
š
ţ
ť
ů
ú
ű
ü
ý
ž
®
€
ß
Á
Â
Ă
Ä
Ç
Č
Ď
Đ
É
Ë
Ě
Í
Î
Ľ
Ĺ
Ň
Ô
Ő
Ö
Ŕ
Ř
Ş
Š
Ţ
Ť
Ů
Ú
Ű
Ü
Ý
Ž
©
§
µ
Pierwsza część omawianej książki została napisana przez Małgorzatę Boraczyńską, (...) nauczycielkę języka polskiego z wieloletnim stażem. Autorka ukazuje wrogów i przyjaciół uczniów zdolnych. Do pierwszych zalicza przede wszystkim społeczeństwo, które dziedziczy pogardę dla pracy intelektualnej, nie liczy się z człowiekiem jako jednostką, przedkłada sprawy państwowe nad indywidualizm jednostki powodując u niej strach przed wybiciem się ponad przeciętność. Przyjaciółmi ucznia zdolnego są przede wszystkim tutorzy czyli wszystkie osoby, które wspierają go poprzez pracę zindywidualizowaną, pomagają mu zaplanować pracę w szkole, a także odkryć zdolności i zainteresowania.
Część druga została napisana przez Irenę Dzierzgowską, autorkę wielu książek i opracowań dotyczących standardów edukacyjnych. Ukazano tu kwestię wybitnie zdolnych uczniów w perspektywie szkolnej. Zaprezentowano przykłady uczniów zdolnych, mity dotyczące różnic płciowych, problemy rodziców zdolnych dzieci oraz przepis na pracę z takim dzieckiem.
O tym jak pracować z uczniem zdolnym, tak aby wykorzystać jego potencjał twórczy piszą w kolejnej części niniejszej książki Lidia Pasich i Krzysztof Łysak. Prezentują program szkolenia dla nauczycieli pod nazwą Taki jak Mozart, a także gotowe scenariusze zajęć rozwijających osobowość twórczą uczniów.
Ostatnia część napisana przez Beatę Sadzińską porusza problem ucznia zdolnego w klasie szkolnej. Autorka analizuje, diagnozuje, proponuje strategię postępowania oraz prezentuje efekty swoich działań na konkretnym przykładzie ucznia zdolnego.
Książka zawiera porady, scenariusze zajęć i pomysły na pracę z uczniem zdolnym. Jej lekturę polecam wszystkim nauczycielom i wychowawcom oraz rodzicom zdolnego dziecka.
opracowała: Joanna Koterba Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu