155657
Książka
W koszyku
Wiele osób niedostosowanych społecznie doświadczało zdarzeń, które zakłócały ich rozwój i prawidłowe funkcjonowanie. Nadane tym doświadczeniom znaczenia mogą stanowić źródło dalszych problemów. Dodatkowo osoby niedostosowane społecznie nie zostały przygotowane (przez rodziców szkołę, grupę rówieśniczą) do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Kiedy więc doświadczają konfliktów, trudnych sytuacji i stresu, brak przygotowania na tego typu okoliczności może powodować u nich wzrost poczucia dyskomfortu i aktywować dysfunkcyjne przekonania, co w konsekwencji przejawia się w ich zachowaniach niedostosowanych społecznie. Zaburzenia zachowania u młodych osób stanowią problem społeczny, a radzenie sobie z nimi jest wyzwaniem dla wielu specjalistów. W celu wyeliminowania niepożądanych zachowań konieczne jest przede wszystkim zrozumienie ich mechanizmu, a następnie posłużenie się odpowiednimi strategiami korekcyjnymi. Robert Opora wskazuje na rolę grupy terapeutycznej w procesie resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie. Zaprezentowane metody pracy korekcyjnej bazują przede wszystkim na koncepcji poznawczo-behawioralnej, a ich zastosowanie w grupie i późniejsza generalizacja na warunki pozaterapeutyczne pozwalają na dostarczenie podopiecznemu korygujących doświadczeń. źródło opisu: https://ksiegarnia.pwn.pl
Spis treści: Wprowadzenie Rozdział 1. Założenia koncepcji poznawczo-behawioralnej 1.1. Zarys teorii poznawczo-behawioralnej 1.2. Modele oddziaływań poznawczo-behawioralnych zaadresowanych do osób niedostosowanych społecznie 1.3. Przegląd badań Rozdział 2. Terapia grupowa w paradygmacie poznawczo-behawioralnym 2.1. Zadania terapii grupowej w pracy z dziećmi i młodzieżą 2.2. Zalety stosowania terapii grupowej w pracy resocjalizacyjnej 2.3. Interwencje ukierunkowane na grupę 2.4. Relacja terapeutyczna 2.5. Uwzględnianie kryzysów sprzed spotkań terapeutycznych 2.6. Wyznaczanie granic 2.7. Fazy procesu grupowego Rozdział 3. Przygotowanie do terapii 3.1. Wielkość grupy 3.2. Częstość, długość i czas trwania sesji 3.3. Liczba terapeutów 3.4. Rekrutacja do grupy 3.5. Skład grupy 3.6. Miejsce spotkań Rozdział 4. Rozpoczęcie pracy grupowej: wzajemne zapoznanie się, budowanie spójności, zwiększanie motywacji 4.1. Faza orientacji 4.2. Wzajemne poznawanie się 4.3. Kontrakt terapeutyczny 4.4. Prezentacja przygotowana przez wcześniejszą grupę 4.5. Program spotkań 4.6. Wprowadzenie rodziców w terapię dziecka 4.7. Strategie budowania integracji w grupie 4.8. Kształtowanie motywacji Rozdział 5. Diagnoza w pracy z grupą 5.1. Cele diagnozy w terapii grupowej 5.2. Analiza sytuacji problemowej 5.3. Źródła sytuacji problemowych 5.4. Badania ilościowe 5.5. Rozpoznawanie zasobów i barier 5.6. Uszczegółowienie ogólnego opisu sytuacji problemowej Rozdział 6. Określanie celów terapeutycznych 6.1. Określanie celów indywidualnych w grupie 6.2. Typy celów indywidualnych w terapii grupowej 6.3. Zasady formułowania celów 6.4. Reguły zwiększające aktywność w procesie dążenia do celu 6.5. Cele grupowe 6.6. Reguły planowania interwencji 6.7. Wybór optymalnych interwencji bazujących na dowodach empirycznych. Rozdział 7. Strategia rozwiązywania problemów i negocjacji 7.1. Rozwiązywanie i negocjowanie problemu 7.2. Etapy postępowania podczas treningu rozwiązywania problemów 7.3. Dowody empiryczne 7.4. Ograniczenia związane ze strategią rozwiązywania problemów 7.5. Trenowanie rozwiązywania problemów 7.6. Negocjowanie Rozdział 8. Wzmacnianie, motywowanie i kierowanie grupą 8.1. Wzmacnianie zachowań pożądanych 8.2. Wzmacnianie zachowań zbliżonych do pożądanego 8.3. System wzmocnień 8.4. Redukowanie częstości występowania niepożądanych zachowań Rozdział 9. Modelowanie poprzez odgrywanie ról 9.1. Sekwencja modelowania 9.2. Zapoznanie uczestników z sekwencją modelowania 9.3. Określenie sytuacji problemowej 9.4. Modelowanie pożądanego zachowania lub sekwencji zachowań 9.5. Ćwiczenie zachowania demonstrowanego przez modela 9.6. Powtarzanie ćwiczonej umiejętności 9.7. Udzielanie sugestii podopiecznemu podczas ćwiczenia umiejętności 9.8. Informacje zwrotne 9.9. Zadania dodatkowe Rozdział 10. Procesy poznawcze i strategie radzenia sobie z napięciem 10.1. Pojęcie zniekształcenia poznawczego 10.2. Restrukturyzacja poznawcza 10.3. Sekwencja modelowania poznawczego 10.4. Trening autoinstrukcji 10.5. Procedura rozwiązywania problemów z wykorzystaniem autoinstrukcji 10.6. Zarządzanie własną osobą. Rozdział 11. Zadania realizowane między zajęciami 11.1. Cele zadań realizowanych poza zajęciami terapeutycznymi 11.2. Zadania interakcyjne 11.3. Zadania o charakterze poznawczym 11.4. Zadania symulacyjne 11.5. Nieinteraktywne zadania behawioralne 11.6. Zadania obserwacyjne 11.7. Przebieg zadań realizowanych poza zajęciami Rozdział 12. Diagnozowanie i wzmacnianie sieci wsparcia społecznego 12.1. Sieć relacji społecznych - wsparcie czy komplikowanie sytuacji? 12.2. Diagnoza relacji społecznych 12.3. Wzmacnianie i poszerzanie relacji społecznych 12.4. Angażowanie w działalność wolontaryjną 12.5. Praca Rozdział 13. Rekreacja w grupie 13.1. Cele zajęć rekreacyjnych w terapii grupowej 13.2. Rodzaje zajęć rekreacyjnych 13.3. Dobór formy zajęć 13.4. Rozwijanie nowych zainteresowań 13.5. Projekty rekreacji rodzinnej 13.6. Przygotowywanie posiłku Rozdział 14. Kształtowanie procesu grupowego 14.1. Struktura i proces 14.2. Czynniki wpływające na przebieg procesu i strukturę grupy 14.3. Rozwój grupy 14.4. Końcowe refleksje na temat problemów pojawiających się w pracy z grupą.
Status dostępności:
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 110989, 114290 (2 egz.)
Wypożyczalnia Bełchatów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 35251 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach 329-334. Indeks.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Wiele osób niedostosowanych społecznie doświadczało zdarzeń, które zakłócały ich rozwój i prawidłowe funkcjonowanie. Nadane tym doświadczeniom znaczenia mogą stanowić źródło dalszych problemów. Dodatkowo osoby niedostosowane społecznie nie zostały przygotowane (przez rodziców szkołę, grupę rówieśniczą) do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Kiedy więc doświadczają konfliktów, trudnych sytuacji i stresu, brak przygotowania na tego typu okoliczności może powodować u nich wzrost poczucia dyskomfortu i aktywować dysfunkcyjne przekonania, co w konsekwencji przejawia się w ich zachowaniach niedostosowanych społecznie. Zaburzenia zachowania u młodych osób stanowią problem społeczny, a radzenie sobie z nimi jest wyzwaniem dla wielu specjalistów. W celu wyeliminowania niepożądanych zachowań konieczne jest przede wszystkim zrozumienie ich mechanizmu, a następnie posłużenie się odpowiednimi strategiami korekcyjnymi. Robert Opora wskazuje na rolę grupy terapeutycznej w procesie resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie. Zaprezentowane metody pracy korekcyjnej bazują przede wszystkim na koncepcji poznawczo-behawioralnej, a ich zastosowanie w grupie i późniejsza generalizacja na warunki pozaterapeutyczne pozwalają na dostarczenie podopiecznemu korygujących doświadczeń. źródło opisu: https://ksiegarnia.pwn.pl
Spis treści: Wprowadzenie Rozdział 1. Założenia koncepcji poznawczo-behawioralnej 1.1. Zarys teorii poznawczo-behawioralnej 1.2. Modele oddziaływań poznawczo-behawioralnych zaadresowanych do osób niedostosowanych społecznie 1.3. Przegląd badań Rozdział 2. Terapia grupowa w paradygmacie poznawczo-behawioralnym 2.1. Zadania terapii grupowej w pracy z dziećmi i młodzieżą 2.2. Zalety stosowania terapii grupowej w pracy resocjalizacyjnej 2.3. Interwencje ukierunkowane na grupę 2.4. Relacja terapeutyczna 2.5. Uwzględnianie kryzysów sprzed spotkań terapeutycznych 2.6. Wyznaczanie granic 2.7. Fazy procesu grupowego Rozdział 3. Przygotowanie do terapii 3.1. Wielkość grupy 3.2. Częstość, długość i czas trwania sesji 3.3. Liczba terapeutów 3.4. Rekrutacja do grupy 3.5. Skład grupy 3.6. Miejsce spotkań Rozdział 4. Rozpoczęcie pracy grupowej: wzajemne zapoznanie się, budowanie spójności, zwiększanie motywacji 4.1. Faza orientacji 4.2. Wzajemne poznawanie się 4.3. Kontrakt terapeutyczny 4.4. Prezentacja przygotowana przez wcześniejszą grupę 4.5. Program spotkań 4.6. Wprowadzenie rodziców w terapię dziecka 4.7. Strategie budowania integracji w grupie 4.8. Kształtowanie motywacji Rozdział 5. Diagnoza w pracy z grupą 5.1. Cele diagnozy w terapii grupowej 5.2. Analiza sytuacji problemowej 5.3. Źródła sytuacji problemowych 5.4. Badania ilościowe 5.5. Rozpoznawanie zasobów i barier 5.6. Uszczegółowienie ogólnego opisu sytuacji problemowej Rozdział 6. Określanie celów terapeutycznych 6.1. Określanie celów indywidualnych w grupie 6.2. Typy celów indywidualnych w terapii grupowej 6.3. Zasady formułowania celów 6.4. Reguły zwiększające aktywność w procesie dążenia do celu 6.5. Cele grupowe 6.6. Reguły planowania interwencji 6.7. Wybór optymalnych interwencji bazujących na dowodach empirycznych. Rozdział 7. Strategia rozwiązywania problemów i negocjacji 7.1. Rozwiązywanie i negocjowanie problemu 7.2. Etapy postępowania podczas treningu rozwiązywania problemów 7.3. Dowody empiryczne 7.4. Ograniczenia związane ze strategią rozwiązywania problemów 7.5. Trenowanie rozwiązywania problemów 7.6. Negocjowanie Rozdział 8. Wzmacnianie, motywowanie i kierowanie grupą 8.1. Wzmacnianie zachowań pożądanych 8.2. Wzmacnianie zachowań zbliżonych do pożądanego 8.3. System wzmocnień 8.4. Redukowanie częstości występowania niepożądanych zachowań Rozdział 9. Modelowanie poprzez odgrywanie ról 9.1. Sekwencja modelowania 9.2. Zapoznanie uczestników z sekwencją modelowania 9.3. Określenie sytuacji problemowej 9.4. Modelowanie pożądanego zachowania lub sekwencji zachowań 9.5. Ćwiczenie zachowania demonstrowanego przez modela 9.6. Powtarzanie ćwiczonej umiejętności 9.7. Udzielanie sugestii podopiecznemu podczas ćwiczenia umiejętności 9.8. Informacje zwrotne 9.9. Zadania dodatkowe Rozdział 10. Procesy poznawcze i strategie radzenia sobie z napięciem 10.1. Pojęcie zniekształcenia poznawczego 10.2. Restrukturyzacja poznawcza 10.3. Sekwencja modelowania poznawczego 10.4. Trening autoinstrukcji 10.5. Procedura rozwiązywania problemów z wykorzystaniem autoinstrukcji 10.6. Zarządzanie własną osobą. Rozdział 11. Zadania realizowane między zajęciami 11.1. Cele zadań realizowanych poza zajęciami terapeutycznymi 11.2. Zadania interakcyjne 11.3. Zadania o charakterze poznawczym 11.4. Zadania symulacyjne 11.5. Nieinteraktywne zadania behawioralne 11.6. Zadania obserwacyjne 11.7. Przebieg zadań realizowanych poza zajęciami Rozdział 12. Diagnozowanie i wzmacnianie sieci wsparcia społecznego 12.1. Sieć relacji społecznych - wsparcie czy komplikowanie sytuacji? 12.2. Diagnoza relacji społecznych 12.3. Wzmacnianie i poszerzanie relacji społecznych 12.4. Angażowanie w działalność wolontaryjną 12.5. Praca Rozdział 13. Rekreacja w grupie 13.1. Cele zajęć rekreacyjnych w terapii grupowej 13.2. Rodzaje zajęć rekreacyjnych 13.3. Dobór formy zajęć 13.4. Rozwijanie nowych zainteresowań 13.5. Projekty rekreacji rodzinnej 13.6. Przygotowywanie posiłku Rozdział 14. Kształtowanie procesu grupowego 14.1. Struktura i proces 14.2. Czynniki wpływające na przebieg procesu i strukturę grupy 14.3. Rozwój grupy 14.4. Końcowe refleksje na temat problemów pojawiających się w pracy z grupą.
Uwaga dotycząca finansowania
Egzemplarz 35251 zakupiony w ramach Budżetu Obywatelskiego Województwa Łódzkiego 2021.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej