Sorting
Source
Książki
(4)
Form of Work
Książki
(4)
Publikacje naukowe
(3)
Proza
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Status
available
(5)
Branch
Wypożyczalnia Piotrków
(1)
Wypożyczalnia Bełchatów
(3)
Wypożyczalnia Tomaszów
(1)
Author
Ariès Philippe (1914-1984)
(1)
Datner-Śpiewak Helena (1949- )
(1)
Goffman Erving (1922-1982)
(1)
Gomułka Jakub (1977- )
(1)
Kobiela Filip (1976- )
(1)
Marrou Henri-Irénée (1904-1977)
(1)
Ochab Maryna (1946- )
(1)
Szacki Jerzy (1929-2016)
(1)
Łoś Jan Stanisław (1890-1974)
(1)
Śpiewak Paweł (1951- )
(1)
Year
2020 - 2025
(4)
Time Period of Creation
2001-
(2)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Country
Poland
(4)
Language
Polish
(4)
Demographic Group
Literatura polska
(1)
Subject
Autoprezentacja
(1)
Dzieci
(1)
Dzieciństwo
(1)
Filozofia
(1)
Hellenizm
(1)
Historia wychowania
(1)
Interakcje społeczne
(1)
Lem, Stanisław (1921-2006)
(1)
Obyczaje i zwyczaje
(1)
Pisarze polscy
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Rodzina
(1)
Szkolnictwo
(1)
Wychowanie
(1)
Wychowanie chrześcijańskie
(1)
Subject: time
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
101-200
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Subject: place
Bizancjum (państwo dawne)
(1)
Francja
(1)
Starożytna Grecja
(1)
Starożytny Egipt
(1)
Starożytny Rzym
(1)
Genre/Form
Opracowanie
(4)
Antologia
(1)
Monografia
(1)
Domain
Historia
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
4 results Filter
Book
In basket
(Historia)
Philippe Aries (1914-1984), jeden z najwybitniejszych w XX wieku francuskich mediewistów, był "odkrywcą dziecka" jako tematu badań historycznych. Niniejsza książka, opublikowana w 1960 roku, stanowi właśnie pionierskie dzieło w tej dziedzinie, kanon, do którego nadal odwołują się zarówno historycy, jak i socjologowie. Dzieciństwo bowiem, jak wynika z badań autora, nie jest "naturalną" formą biologiczną, lecz konstrukcją społeczną dość niedawnego pochodzenia. Średniowiecze nie znało jeszcze dzieciństwa ani wieku młodzieńczego, bo życie rodzinne we współczesnym sensie - oparte na intymności i uczuciach - pojawiło się dopiero w późniejszych stuleciach. Tę tyleż słynną, co radykalną i kontrowersyjną tezę autor uzasadnia na fascynującym materiale historycznym i ikonograficznym. "Odkrycie" dziecka miało istotne konsekwencje cywilizacyjne: lawinowy rozwój edukacji. Lektura książki jest przy tym pouczająca i pocieszająca, gdyż okazuje się, że to, co dziś uważamy za przejawy prymitywizmu - brak więzi uczuciowej z dzieckiem i swoisty "kolektywizm" życia rodzinnego - nie zawsze wynika z ułomności ludzkiej natury, lecz ma swoją historię, my zaś żyjemy w szczęśliwych czasach odzyskanego - lub pozyskanego - dzieciństwa. [opis Wydawcy]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Bełchatów
There are copies available to loan: sygn. 37352 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Tomaszów
There are copies available to loan: sygn. 44504 (1 egz.)
Book
In basket
Henri-Irne Marrou (1904-1977),francuski starożytnik, od 1945 roku profesor Sorbony, jest znany głównie z tego imponującego dzieła wydanego w 1948 roku. Stanowi ono opis starożytnego wychowania w ciągu piętnastu wieków: od X wieku p.n.e. po V wiek n.e. Przez "wychowanie" rozumie się tu przede wszystkim edukację, choć zdaniem autora pojawiła się ona dopiero w momencie, gdy "kultura wojownika" przeszła w "kulturę skryby", kulturę pisma, a "wychowanie" oparte na ideale tężyzny fizycznej przybrało formę kształtowania umiejętności intelektualnych. Ten półtoratysiącletni okres zaczął się i zakończył "wiekami ciemnymi", okresami bez księgi: najpierw w Grecji przedhomeryckiej, a potem w chrześcijańskiej Europie po upadku starożytnego Rzymu. Dopiero w czasach karolińskich następuje odrodzenie edukacji, wtedy już chrześcijańskiej. Eksponując przede wszystkim okres edukacji hellenistycznej, Marrou szczegółowo opisuje sposób kształcenia szkolnego, metody pracy nauczycieli poszczególnych dyscyplin: nauki pisania, matematyki, muzyki, retoryki, a także, nauczanej w coraz mniejszym stopniu, kultury fizycznej. Mimo szczegółowości nadzwyczaj żywa i jasna narracja pozwala wczuć się w epokę, rozpoznać jej "puls", który autor odnajduje z nieomylną intuicją. Polityczne przesłanie książki, jako że powstawała ona po części w czasie II wojny światowej, głosi, że mimo barbarzyńskich faz historii współczesny człowiek pozostaje dziedzicem starożytnego klasycyzmu. Źródło opisu:
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Piotrków
There are copies available to loan: sygn. 114902 (1 egz.)
Wypożyczalnia Bełchatów
There are copies available to loan: sygn. 37266 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again